Veríme, že v deťoch je skrytá moc zrnka? Na eRko stretkách sa pravidelne stretáva 4500 detí. Okrem stretiek sa zapájajú do Detského činu pomoci, Dobrej noviny či do programu Vypni telku, zapni seba!. Sú to aktivity pre deti alebo aktivity detí? Hrajú naše deti v týchto aktivitách hlavnú rolu?
Deti majú právo byť nie len počuté, ale aj vypočuté. Je dôležité brať vážne názory, návrhy a myšlienky detí a v rámci možností ich zohľadniť a riadiť sa nimi. Zároveň s deťmi rozdiskutovať, prečo sa tie či oné nápady dajú alebo nedajú realizovať. Spoločne s deťmi pracovať na uvádzaní ich nápadov do praxe, spoločne vyhodnocovať úspechy a navrhovať zmeny do budúcna. Aj takto by mala vyzerať participácia detí.
Kedy to participácia nie je?
Pojem participácia je často zneužívaný. Čo nemôžeme nazvať participáciou? Nezamieňajme si participáciu s manipuláciou, pri ktorej deti nemajú žiadnu zodpovednosť. Ak je prítomnosť detí využitá len na publicitu, taktiež sa nejedná o participáciu. O participácii nemôžeme hovoriť ani v prípade, kedy sa prítomnosť detí využije len ako symbol. Často môžeme vidieť, ako deti prestrihujú pásku pri otvorení detského ihriska, ktoré vzniklo bez prihliadania na ich záujmy a potreby. Môžeme s istotou povedať, že to nie je detská participácia.
Stupne detskej participácie
Ako môžu deti participovať? Príklady najnižšieho stupňa participácie sú viditeľné napríklad na stretkách. Deti informujeme o tom, čo sa na stretku deje a čo od neho môžu očakávať. Počas stretka sa môžu k tomu vyjadrovať, môžu sa rozhodnúť, či je to niečo, čo chcú robiť a na čom sa chcú zúčastňovať. Za proces však nenesú zodpovednosť, lrbo zvyčajne všetko pripravujú vedúci.
Vyšším stupňom participácie je informované poverenie. Deti sú oslovené, aby sa do procesu zapojili, nesú teda minimálnu zodpovednosť. Takýto typ stretiek môžeme vidieť na začiatku školského roka, kedy deti vyzývame, aby sa vyjadrili, akým témam a aktivitám sa chcú počas roka venovať a keď ich vyzveme, aby si na tie zvolené stretká niečo priniesli / pripravili. Majú napríklad možnosť povedať, či sa chcú radšej hrať alebo tvoriť.
Vyššiu mieru zodpovednosti a teda aj participácie deti prejavujú pri spoločnom rozhodovaní o výlete. Deti v tomto prípade samé prídu s nápadmi, naštudujú si informácie, posúdia zrealizovateľnosť jednotlivých nápadov a podelia si úlohy, aby výlet prebehol podľa plánov.
Medzi príklady najvyššej miery participácie môžeme považovať to, keď iniciatíva vychádza od detí a zodpovednosť je rozdelená medzi dospelých a deti. Napríklad, keď deti tvoria vlastnú webstránku stretka.
Na úplne najvyššom stupni participácie sa nachádzajú aktivity, ktoré iniciujú deti a tiež za ne nesú zodpovednosť. Deti z jedného eRko-stretka napríklad začali z vlastnej iniciatívy odprevádzať dôchodcov z kostola. Postupne sa medzi nimi vytvoril vzťah a deti navrhli, že by dôchodcom občas nakúpili, a tak sa rozbehol miniprojekt medzigeneračnej pomoci.
Participujte ako eRkári z Hlohovca
Pekný príklad detskej participácie môžeme nájsť v detskom klube Krtko v Hlohovci. Stretko sa vďaka projektu Z horčičného zrnka strom rozhodlo, že zhotoví knihobúdku v parku blízko stretkárne. Najprv každý nakreslil svoju predstavu, potom spoločne vybrali, ako bude knihobúdka vyzerať. Dospelí im pomohli s nákupom dosiek a rezaním presne podľa plánu. Deti búdku dokončili a pod stromom urobili lavičku z paliet. Vďaka knihobúdke začali v parku pribúdať ľudia, ktorí dodávajú a vymieňajú knihy a pri tom sa spoznávajú.
Skutočné detské mestečko a mladí klimatickí blogeri
Detské mestečká plné atrakcii nie sú ničím výnimočným aj na Slovensku. Zamyslime sa. Je to však mesto pre deti alebo mesto detí? Vystupujú tam deti ako zákazníci (konzumenti atrakcii a jedla) alebo ako aktéri? Čo ak by existovalo mestečko, ktoré skutočne patrí deťom? V nemeckom Mníchove dochádza až 33000 detí počas niekoľkých týždňov do mestečka Mini-München, v ktorom nenájdete dospelých. Deti tam varia, riadia reštauráciu, prevádzkujú taxi či poskytujú úver. Po inšpirácii Mníchova už projekt beží aj v Salzburgu, Jokohame, Káhire, ale aj v Plzni.
V Anglicku beží projekt Mladých klimatických blogerov. Partnerská organizácia Dobrej noviny v Anglicku povzbudila v marci 2014 mladých a deti, aby blogovali o klimatickej zmene. Najlepších blogerov pozvali do britského parlamentu, kde diskutovali s poslancami.
Zrnkočiny
My v eRku veríme, že deti toho dokážu viac, ako často očakávame. Je našou úlohou podporiť deti k participácii. Každá úspešná participácia je krokom dieťaťa k zrelosti. Ideálne je, ak kroky k zrelosti robí v atmosfére radosti. Inšpirujte sa detskými skupinami, ktoré v rámci projektu Z malého zrnka strom konajú Zrnkočiny.
Autor: Simona Orviská