Od 11.2 do 17.2.2013 bude prebiehať Národný týždeň manželstva, ktorého cieľom je vytvoriť priestor na vyzdvihnutie hodnoty manželstva ako jedinečného vzťahu muža a ženy, založeného na vzájomnej úcte a láske a vyjadreného obojstranným verejným záväzkom. Kampaň v roku 2013 sa bude niesť pod heslom „Vernosť nie je slabosť”.
Cez túto kampaň chceme povzbudiť manželov, aby si uvedomili vzácnosť a hodnotu svojho vzťahu a obojstranného záväzku, vyjadrili si navzájom svoje ocenenie a lásku a oslávili tento týždeň ako sviatok a oživenie svojej lásky. Môžu tak urobiť najmä tým, že si vyčlenia čas jeden pre druhého, investujú do svojho vzťahu, nájdu si spoločné záujmy, urobia pre manžela/manželku niečo milé, pekné, čo ich ako dvojicu posilní, čím potešia, prekvapia a podporia jeden druhého.
Tipy pre kresťanské spoločenstvá, ako sa zapojiť do NTM
- Oceňte dlhoročných manželov vo vašom spoločenstve, poskytnite im priestor podeliť sa s ich skúsenosťami.
- Zorganizujte večer pri sviečkach, športové odpoludnie so súťažením manželských párov, kurz tanca, seminár o manželských vzťahoch, výchove detí a podobne.
- Povzbuďte mladých vo svojom spoločenstve, aby manželom s deťmi ponúkli stráženie detí, kým manželia pôjdu spolu na večeru, kávu alebo nejaké podujatie, aby strávili vzácny spoločný čas.
Konkrétny tip pre nás, eRkárov
Oceňme rodičov detí zo stretiek alebo tých, ktorí sú pre nás povzdbudením vo viere a v príkladnom manželstve. Môžeme použiť napr. poukaz (príloha). Cez ne by si rodičia u vedúcich – dobrovoľníkov mohli zajednať hodinu – dve „babysittingu“, a venovať tak manželom čas pre seba, ktorý je tak vzácny a potrebný… Alebo im môžeme darovať malú pozornosť, ktorú vytvoríme na stretku s deťmi…
Príloha: darujme_si_cas (.pdf, 0,2 MB)
Ponuka pre dobrovoľníkov, v čom môžu pomôcť pri organizácii Národného týždňa manželstva:
- Hľadať príbehy o manželstvách, vernosti, ktoré môžeme zverejňovať na povzbudenie a inšpiráciuInformovať o NTM, distribuovať materiály vo farnostiach, kostoloch, zboroch, spoločenstvách, regiónoch, obciach, skupinkáchZistiť, obvolať, navštíviť dohodnúť zľavy pre manželské páry počas NTM – cenní sú najmä miestni podnikatelia, cukrárne, kaviarne, športoviská, plavárne, wellness, rôzne služby
- Zorganizovať vo svojom okolí nejakú akciu pri príležitosti NTM (tipy poskytneme, odporúčame navštíviť workshop NTM), prípadne podať svedectvo o svojom manželstve verejne
- Informovať o NTM a miestnych akciách NTM aj miestne médiá (mestská televízia, noviny a pod.)
Z histórie NTM
Iniciatíva sa zrodila v roku 1997 v Anglicku. Jej zakladateľ Richard Kane sa vtedy rozhodol poukázať na dôležitosť a prínosy manželstva pre spoločnosť i jednotlivca. Podujatie Marriage Week (týždeň manželstva) si rýchlo získalo podporu osobností politického a spoločenského života. Týždeň manželstva prebieha v súčasnosti aj v Nemecku, Holandsku, Česku, Maďarsku, USA, Austrálii a ďalších krajinách. Viac sa o ňom možno dozvedieť na internetovej stránke www.marriage-weekinternational.com.
NTM na Slovensku
Na Slovensku sa kampaň prvý raz rozbehla v roku 2011 a vo februári 2013 sa tak uskutoční už po tretí raz. Témou 3. ročníka je „Vernosť nie je slabosť“, a teda oslava trvácnosti a prínosov manželského celoživotného záväzku. Od začiatku prevzala nad NTM záštitu prvá dáma Slovenska – pani Silvia Gašparovičová. Myšlienka NTM si získava priaznivcov najmä zdôrazňovaním tradinčých rodinných hodnôt, ktoré sa v modernej spoločnosti dostávajú často na okraj záujmu, hoci sú kľúčové pre jej zdravý vývoj a budúcnosť. Postupne sa do kampane zapojilo viacero organizácií z takmer všetkých prorodinných štruktúr. Veľa priaznivcov si logicky získava najmä v kresťanských kruhoch, medzi podporovateľmi sú však aj mnohí nekresťania.