Sociálna, emocionálna a duševná pohoda malých detí počas ochorenia COVID-19
Koronavírusová choroba (COVID-19) môže malé deti od narodenia do piatich rokov ovplyvniť priamo a nepriamo. Okrem samotného ochorenia pandémia vplýva na sociálnu, emocionálnu a duševnú pohodu mnohých malých detí. Trauma v tomto vývinovom štádiu môže mať dlhodobé následky počas ich celého života. COVID-19 – Zdroje informácií pre rodičov: Zabezpečenie sociálnej, emocionálnej a duševnej pohody detí a mladých ľudí Centra pre prevenciu a kontrolu chorôb pomáhajú rodičom, opatrovateľom a iným dospelým starajúcim sa o deti a mladých ľudí rozoznať ich sociálne, emocionálne a duševné výzvy a zabezpečiť ich blahobyt.
Výzvy
Zmeny v zaužívanom programe
Okrem každodenných krokov na prevenciu ochorenia COVID-19 je fyzický alebo sociálny odstup jeden z najlepších nástrojov na to, ako sa vyhnúť vírusu a spomaliť jeho šírenie. Keď sú deti veľmi malé, ich rodičia a opatrovatelia, vrátane členov širšej rodiny, náboženskej komunity a pracovníkov v oblasti starostlivosti o deti, im poskytujú každodennú starostlivosť, ktorá podporuje ich vývin a duševnú pohodu (t. j. výmena plienok, kŕmenie, česanie vlasov). Narušenie týchto stereotypov a náhla strata zvyčajných opatrovateľov z dôvodu dodržiavania fyzického odstupu môžu byť pre malé deti traumatizujúce. Je dôležité, aby rodičia podporovali deti tým, že budú dbať o svoje vlastné sociálne, emocionálne a duševné zdravie. Stanovenie pravidelných činností a štruktúry spolu s jedným alebo viacerými dôveryhodnými opatrovateľmi (napr. pestúnkami), ktorí tiež praktizujú sociálny odstup a hygienické opatrenia, môže rodičom pomôcť so starostlivosťou o deti a poskytnúť im čas na to, aby sa zdravým spôsobom vyrovnali so svojím vlastným stresom.
Strata istoty a bezpečia
Pre malé deti je nevyhnutné byť a cítiť sa v bezpečí. Príjem mnohých domácností s malými deťmi počas pandémie COVID-19 ovplyvnila strata zamestnania a mzdy. Ekonomická neistota sa spája s nepriaznivými zážitkami z detstva, ktoré môžu negatívne ovplyvniť sociálno-emocionálny vývin, učenie a zdravie detí. Malé deti žijúce v rodinách, ktoré majú ekonomické problémy, sa môžu cítiť neisto. Môžu mať nestabilný prístup k zdravej strave, bezpečnej preprave a bývaniu. Narastajúci ekonomický stres rodičov môže zvýšiť riziko vystavenia dieťaťa násiliu. Pri dlhšom pobyte strávenom doma počas pandémie COVID-19 mohli byť niektoré deti čoraz viac vystavené zneužívaniu a zanedbávaniu, násiliu v intímnych partnerských vzťahoch doma a sexuálnemu násiliu. Je dôležité, aby rodičia využili sociálnu podporu a sociálne služby vrátane služieb starostlivosti o duševné zdravie. Služby starostlivosti o duševné zdravie na diaľku alebo celoštátne linky dôvery môžu slúžiť ako núdzová podpora emocionálneho a duševného zdravia počas krízy. Pocity bezpečia u dieťaťa podporíte aj tým, že si budete všímať a citlivo reagovať na jeho správanie a otázky.
Premeškanie významných životných udalostí
Pri obmedzení kontaktu s inými ľuďmi môžete nadobudnúť pocit, že sa život vašej rodiny zastavil. Pravda však je, že hodiny stále tikajú. Narodeniny, dovolenkové plány, narodenia a pohreby predstavujú len zopár príkladov mnohých významných životných udalostí, ktoré môžu rodinám počas pandémie COVID-19 chýbať. Sociálny odstup, zákaz vychádzania a obmedzenie zhromažďovania zúžili možnosti priateľov a rodiny osobne sa stretnúť, aby tradičným spôsobom oslávili nejakú udalosť alebo spoločne trúchlili. Keď rodičia alebo opatrovatelia pociťujú smútok, pre malé deti to môže byť emocionálne náročné. Dôležité je viesť s deťmi úprimné rozhovory, v ktorých im vysvetlíte, že smútok je normálna reakcia na stratu niekoho alebo niečoho, čo je pre vás dôležité. Čítanie kníh o emóciách môže pomôcť deťom v predverbálnom štádiu porozumieť prejavom emócií. Pri oslavách životných udalostí skúste byť kreatívni – pomôcť môžu napríklad narodeninové sprievody alebo virtuálne oslavy s rodinou a priateľmi.
Narušenie kontinuity starostlivosti alebo vzdelávania
Kvôli prerušovaniu opatrovateľských služieb a zatváraniu škôl môžu byť malé deti nútené zostať doma, zatiaľ čo rodičia a opatrovateľ musia naraz zvládať opatrovanie, dohliadanie nad hrami a učením a potenciálne zodpovednosti týkajúce sa práce na diaľku. Ponechanie malých detí doma je jeden zo spôsobov, ako zabrániť šíreniu ochorenia COVID-19. V závislosti od veku a schopností vášho dieťaťa môže dohľad nad hraním vyžadovať viac praktického zasahovania. Niektorí rodičia, bohužiaľ, nemajú prácu, ktorá sa dá vykonávať na diaľku. Pre rodičov je dôležité zistiť, ako im zloženie ich rodiny a prístup k sociálnym podporám (t. j. individuálne poistenie alebo pracovné politiky) môžu uľahčiť starostlivosť o deti. Rodiny s deťmi, ktoré majú špeciálne potreby, môžu potrebovať dodatočnú sociálnu podporu.
Narušenie kontinuity zdravotnej starostlivosti
Rodičia sa mohli cítiť pod tlakom nevyhľadávať zdravotnú starostlivosť z dôvodu skorších nariadení zákazu vychádzania a môžu v tom pokračovať aj naďalej, pretože sa boja nakazenia ochorením COVID-19. Preventívne prehliadky a očkovania sú však dôležité pre udržanie dobrého zdravia vášho dieťaťa. Zatvorenie sociálnych služieb mohlo tiež ovplyvniť prístup malých detí k terapeutickým službám ako logopéd alebo pracovná terapia. Dôležité je zabezpečiť, aby deti dostávali zdravotnú starostlivosť nepretržite, vrátane kontroly ich vývinu na preventívnych prehliadkach, nepretržitého poskytovania logopedických terapií, terapií duševného zdravia a pracovných terapií (napr. prostredníctvom zdravotnej starostlivosti na diaľku) a zabezpečenia vakcinácií na choroby ako osýpky, chrípka, čierny kašeľ a pod. Na vývinových míľnikoch záleží.
Čo môžete robiť?
Rozpoznajte strach a stres a riešte ich
Ak sa dospelí v domácnosti trápia alebo sú vystresovaní, dokonca aj veľmi malé deti (od narodenia po 2 roky) môžu zažívať emocionálne vypätie. Deti vo veku 3 – 5 rokov sa môžu báť, že ochorejú na COVID-19, alebo že ochorejú ich blízki. Medzi príznaky stresu u malých detí patria nadmerné obavy alebo smútok, nezdravé stravovacie alebo spánkové návyky a ťažkosti s pozornosťou a koncentráciou. Takisto sa stres prejavuje aj u dospelých, ako aj zhoršením chronických zdravotných problémov alebo duševného zdravia a zvýšeným užívaním tabaku alebo alkoholu a iných látok. Dospelí by mali vyhľadať služby starostlivosti o duševné zdravie alebo duchovné poradenstvo, ak pociťujú obavy a stres, ktoré negatívne ovplyvňujú starostlivosť o dieťa, plnenie ich domácich povinností alebo ich schopnosť pracovať. Dospelí tiež môžu podniknúť kroky, aby deťom poskytli stabilitu a podporu, vďaka ktorým budú lepšie zvládať situáciu. Rodičia vedia prostredníctvom hry a rozhovorov o emóciách zlepšiť to, ako deti zvládajú pandémiu. Napríklad ak sa pohodlne usadia na zem na úroveň dieťaťa a porozprávajú sa s ním o tom, čo teraz robia dospelí inak, dieťa bude mať príležitosť bezpečne vyjadriť svoje obavy. Aby deti nadobudli určitý pocit kontroly a bezpečnosti aj za týchto okolností, rodičia im môžu vysvetliť, že sú súčasťou komunity, a preto treba chrániť svoju rodinu a susedov dodržiavaním dvojmetrových odstupov a nosením rúška. Nech sa tieto zmeny stanú súčasťou zábavnej a novej rodinnej tradície.
Dodržujte a vyžadujte dodržiavanie každodenných preventívnych opatrení
Existujú opatrenia, ktoré možno prijať na obmedzenie šírenia ochorenia COVID-19. Buďte dobrým príkladom – ak si dospelí často umývajú ruky, dodržiavajú minimálne dvojmetrové odstupy a nosia na verejných miestach rúško, aby chránili seba a ostatných, je väčšina pravdepodobnosť, že to budú robiť aj deti. Centrum pre prevenciu a kontrolu chorôb odporúča, aby rúško nosili deti od dvoch rokov.
Dbajte o zdravie detí
Objednajte dieťa na preventívnu prehliadku a očkovanie. Snažte sa o kontinuitu v starostlivosti o duševné zdravie a pracovných terapiách. Dbajte o to, aby deti namiesto sladených nápojov pili vodu pre silné zuby a jedli zdravú stravu. Nabádajte deti, aby sa hrali vonku – je to prospešné pre fyzické a duševné zdravie a deti tak budú zdravé a sústredené.
Pomôžte deťom udržiavať sociálne kontakty
Spojte sa s priateľmi a rodinou prostredníctvom telefonátov alebo videohovorov. Členom rodiny, ktorých deti nemôžu navštíviť, napíšte pohľadnicu alebo list. Školy môžu poskytnúť tipy a pokyny, ako napĺňať sociálne a emocionálne potreby detí.
Zdroj: Centers for Disease Control and Prevention (CDC)
Späť na stránku Deti a covid