Videjká, čítanie Narnie, súťaž, spoločné pôstne predsavzatie,… Pár príkladov kreatívnej animátorskej lásky v čase karantény :). Premýšľaš aj ty, čo vymyslieť svojim deťom zo stretka v tomto čase? Dobrou pomôckou môžu byť aj slovné metódy, ktoré si vieš prispôsobiť na akúkoľvek tému. Jednoduché, nezaberú veľa času na prípravu, no zároveň namotivujú, dodajú farbu a radosť a dajú sa využiť aj online.
Pri slovných metódach ide najčastejšie o prácu s textom, slovom a výrazovými prostriedkami. Jednotlivé metódy nás nútia rozmýšľať, preto ich môžeme nazvať kognitívnymi metódami. Využívajú najmä premýšľanie, hovorenie, písanie, vizualizáciu, narábanie s informáciami… Myslenie je provokované problémom, ktorý treba riešiť.
Výhodou slovných metód je, že sú nenáročné na materiál. Môžeme využiť komiksy, úryvky textov, rozprávky, citáty, príslovia, porekadlá, citáty zo Sv. Písma, ale i obrázky, plagáty. Alebo pracujeme s konkrétnymi slovami (synonymá, protiklady…), poprehadzovanými písmenami, písmenami rôzneho vzhľadu a farby…
Konkrétne metódy a tipy na ich využitie:
- komiksy – krátke humorné príbehy alebo kresby s pointou, vykresľujúce nejaký prvok z témy sú vďačným oživením a možným spúšťačom diskusie. Môžeš dať deťom pár dejových bodov, ktoré majú príbehom pospájať.
- strip – veľmi krátky, zväčša čiernobiely trojpolíčkový kreslený príbeh s pointou. Z komixu môžete z bublín vybrať text a nechať deti, aby ho doplnili vlastným.
- krížovky, scrabble, doplňovačky – pri krátkom známom texte z Písma sa dajú dopĺňať chýbajúce slová – lepšie sa tak deti oboznámia s textom. Môžeme dopĺňať slová do príbehov, modlitieb, piesní…
- rozdelenie témy na časti (formou puzzle alebo skladačky) – účastníci majú tému zoradiť (napr. Čo mám robiť, keď nájdem peňaženku? Každý krok je na osobitnom papieriku.)
- kvíz – tému prerobíme na sadu otázok a odpovedí, potom kvíz môže mať rôzne formy
- titulky – Deti vyrábajú titulky k skupine obrázkov a porovnávajú rôzne názory,
- riešenie problémov, problémových situácii (prípadové štúdie) – použijeme príbehy z novín, z vlastnej skúsenosti či pri mladších účastníkoch príklady z rozprávok, povestí a poviedok. Za príbeh môžeme napísať pár otázok, ktoré navedú skupinu k odpovediam, odporúčaniam, rozhodnutiam.
- slovné pole – kľúčové slovo napíšeme po písmenách do stredu papiera na výšku, účastníci píšu slová, ktoré s kľúčovým slovom súvisia a zároveň začínajú na niektoré z jeho písmen (alebo aspoň obsahujú to ktoré písmeno).
- logické hry, hádanky, hlavolamy – na rozvoj myslenia a aj spolupráce v skupine.
- asociácia – účastníci hovoria/píšu postupne slová, ktoré im napadnú pri vyslovení názvu témy či výroku. Napr. do stredu položíme obrázok znázorňujúci hrdninu, každý dostane niekoľko papierikov, ktoré mu napadnú pri slove hrdina. Potom ich triedime a rozprávame sa o nich.
- prirovnanie – vyjadrovanie pomocou prirovnania môžeme využiť na osobné vyjadrenie doplnením spoločne položenej otázky – vety: „Vianoce sú pre mňa ako…“ Naše stretko je pre mňa ako….“ Vyjadriť to môžu slovami alebo obrazom, ktorý znázornia, a potom druhým predstavia. Môžeme si vytvoriť z týchto prirovnaní plagát a ozdobiť si ním našu stretkáreň (po skončení mimoriadnej situácie).
- Čo by sa stalo, keby…? Deti sa počas tejto aktivity budú snažiť predstaviť si, čo by sa stalo, keby… V aktivite dostanú pripravenú situáciu a budú rozmýšľať nad tým, aké by boli jej dôsledky na životy iných ľudí.. Napr. Čo by sa stalo, keby som mal týždeň schopnosť môjho obľúbeného hrdinu?
- Deti píšu Bohu. Na základe inšpirácie knižkou – môžeme na stretkách písať Bohu svoje modlitby a dávať ich do škatule a po nejakom čase to dať dokopy a prejsť si to spolu.
- pexeso – hľadanie dvojíc (rozdelené mená dvojíc, rozdelený citát – napr. blahoslavenstvá,…) Môžeme si vyrobiť vlastné pexeso hrdinských dvojíc a zaradiť hrdinov z viacerých sfér života, príbehov – napr. Sv. František a Sv. Klára, Anna a Elza, Loius a Zeline Martinovci, mamka a ocko, Mária a Piere Curie,… a po hre každý predstaví tú svoju dvojicu – ak ju pozná, tak v čom sú podľa neho hrdinami. Ak nepozná, animátor stručne uvedie ich hrdinský príbeh.
- minútovky – z abecedy si vyberieme jedno písmeno (napr. R) a budeme vymýšľať slová, ktoré začínajú týmto písmenom, môžeme si podľa veku detí určiť, či to budú zvieratá, mená, pesničky a pod. So staršími deťmi môžeme hru obmeniť tak, že na začiatku povieme, koľko písmen môže mať dané slovo (napr. R 6 – to znamená, slová na „R“ na 6 písmen – raketa, rodina, Rebeka, Rafael, rukola…)
- rebrík – zo slov tvoríme rebrík tak, že nasledujúce slovo musí mať vždy o jedno písmeno navyše, „r“, „ry“, „rak“, „ryba“, „román“,…
Viac sa dočítaš v Lusku 168 v článku “Objavujme hrdinstvo cez slovné metódy” od Vandy Jankovičovej.