Počuli ste už o tom, že až pätina 11-ročných školákov sa v roku 2022 často alebo veľmi často neúspešne snažila obmedziť čas trávený na internete? Deti sú často bezmocné v digitálnom svete, preto im buďme na blízku. Sprevádzajme ich vo vzťahu k technológiám, aby ich neoberali o vzácny čas. Veďme ich k digitálnej miernosti, osobitne tento rok v oblasti hrania online hier. Pripravme pre ne radostný MINIdigi týždeň, ktorý bude plný dobrých hier, ktoré prinášajú pravú radosť.
Hra ako prameň radosti
Chceme, aby deti rástli spolu v radosti, ktorá je misionárska. V tomto školskom roku v našich spoločenstvách a prostredníctvom nich obnovujeme pramene pravej radosti, aby deti a mladí neboli osamelí a nemali strach z budúcnosti. Práve dobrá hra je jedným z prameňov pravej radosti. Podľa Dona Bosca, kde je hra, tam je radosť, a kde je radosť, tam nemôže byť hnev, nepriateľstvo, nenávisť, egoizmus, či hriech. Objavujme a radi sa hrajme s deťmi dobré hry, ktoré nám prinášajú radosť, pri ktorých sú všetci zapojení, nikto sa nenudí, nikomu nehrozí nebezpečenstvo, pri ktorých budujeme priateľstvo a učíme sa niečo nové.
Deti a online hry
Výsledky Medzinárodnej správy o zdraví a so zdravím súvisiacom správaní 11-, 13- a 15-ročných školákov z rokov 2021/2022 ukazujú, že u väčšiny skupín školákov sa zvyšuje rizikové využívanie internetu, ktoré sa prejavuje zanedbávaním rodiny, priateľov, školských povinností či koníčkov. Až 28% školákov (chlapcov) má rizikové využívanie internetu práve v oblasti hrania online hier. Správa tiež poukazuje na to, že v priemere až 72% všetkých skupín školákov nerobilo vo svojom voľnom čase žiadnu aktivitu s dohľadom dospelého, typ aktivít- stretávanie sa v kluboch, komunitných centrách, hasičskom zbore, dobrovoľníctvo (kam môžeme zaradiť aj eRko stretká).
Ďalšie výskumy tiež potvrdzujú, že existuje súvislosť medzi hraním násilných hier a bežnými formami agresívneho správania ako je bitka. Online hry sú veľmi lákavé, pretože majú interaktívnu povahu. Deti sa často v hrách stávajú aktérmi agresie a vďaka plánu odmeňovania, na ktorom sú hry postavené, majú opakovaný prísun dopamínu. Hry sú preplnené vizuálnymi podnetmi. Avšak pravé podnety, ktoré dieťa rozvíjajú a pomáhajú mu k osobnostnému, hodnotovému rastu a rozvoju zručností dôležitých pre život, sú prítomné predovšetkým v iných aktivitách ako sú online hry.
Buď vzorom a sprevádzaj deti
V súčasnosti bezpochyby rastie úloha nás mladých pri sprevádzaní detí. Deti nedokážu samy odolať digitálnym časožrútom, majú rizikové využívanie internetu a ťažko sa rozhodujú pre zmysluplné, zodpovedné a radostné využívanie voľného času.
Nebuďme sami. Vytvárajme s ďalšími mladými či animátormi spoločenstvo a sprevádzajme spoločne deti. Buďme pre ne vzorom a veďme ich k hrdinstvu. Používajme správne pauzu a play a veďme k tomu aj deti. Poznajme a zaujímajme sa o online hry, ktoré deti hrajú. Rozprávajme sa a odhaľujme spoločne časožrútov. Pomáhajme deťom nastavovať MINIdigi pravidlá.
Buduj vzťahy založené na dôvere
Venujme deťom čas. Oplatí sa to. Budujme s deťmi vzťahy, ktoré sú založené na dôvere. Počúvajme ich ušami, očami, rozumom i srdcom. Buďme pre ne staršími kamarátmi, ktorým sa zveria so svojimi radosťami i ťažkosťami. Učme sa ich oceňovať, povzbudzovať, ale ak treba, dajme deťom pravdivú a láskavú spätnú väzbu aj vtedy, keď niečo robia nesprávne. Buďme odvážnymi. Deti nás potrebujú.
Pripravila: Dominika Bujdáková, koordinátorka kampane MINIdigi