Naše tance, ktoré v eRku tancujeme, nazývame eRko tance, no sú vyskladané z tancov rôznych krajín, rôzneho obdobia a nečudujme sa, ak ich uvidíme tancovať ľudí aj v iných skupinách a organizáciách. Pôvodná a prvotná skupina eRko tancov bola prinesená z rakúskej organizácie Katholische Jungschar. Odvtedy sa u nás upevňujú a rozširujú o nové tance. Naučiť sa ich môžeme na stretnutiach s eRkármi a na eRko kurzoch. Intenzívne sa tancom venujeme na Základnom kurze, na ktorom sa naučíme jednotlivé choreografie tancov a tiež tam môžeme vidieť, ako sa tance správne vysvetľujú.
Prečo tanec na stretkách?
eRko tance tancujeme nielen na stretku, ale i na väčších územných, ba dokonca celoslovenských stretnutiach eRkárov. Tancujú ich malí i veľkí eRkári. Spájajú nás. Prečo ich máme tak radi? Pretože z nich máme dobrý zážitok. Zážitok z toho, že tancom vytvoríme niečo pekné. Peknú chvíľu. Pohyb nám je prirodzený a pohyb na rytmus dáva pridanú hodnotu k niečomu estetickejšiemu. Pohybovať sa môžeme aj na ihrisku s loptou, ale pohybovať sa do rytmu hudby je niečo iné.
eRko tance sú väčšinou skupinové tance, kde všetci tancujeme na jednu choreografiu, na rozdiel od diskotékového tanca, kde si každý tancuje po svojom. Skupinový tanec môže byť výhodou pre deti, ktoré sa ostýchajú tancovať. Takto sa naučia rovnaké kroky a ľahšie sa zapoja do tanca a tiež sa v tanci osmelia. Skúsenosť z väčších stretiek alebo aktivít stretiek pre verejnosť je, že sa do tancovania zapoja aj deti, ktoré sa často nezapájajú. Aspoň uvidíte, ako dobre sa kroky naučili z pozície pozorovateľa.
Tanec môžeme používať na rôzne účely. Tanec ako rozcvička, keď chceme účastníkov aktivizovať a rozhýbať. Ďalej to môže byť tanec ako „prelomenie ľadov pri stretnutí“ a možnosť spoznať ostatných. Tanec ako pohybová aktivita, ktorá sa dá robiť v stretkárni (napr. keď vonku prší a nedá sa byť vonku). Tanec ako zábava.
Vedúci a tanec
Predpokladom dobrého tancovania na stretku je vedúci, ktorý chce a vie. Vedúci by mal prirodzene inklinovať k tancu a mal by tanec ovládať. Zapojenie sa vedúceho do tancovania s deťmi je veľmi dôležitý prvok. Vedúci, ktorý stojí bokom a hovorí deťom, čo majú urobiť, nebude vhodnou motiváciou k tancu. Nerád tancuješ alebo máš „guláš“ z tanečných krokov? Nie si sám a je to normálne. Máš iné dary, ktorými vieš stretko obohatiť. A ak nechceš deti ukrátiť od tancovania, tak ich zober na návštevu iného stretka, kde sa tance môžu naučiť, alebo ak máš na stretku šikovné dieťa, ktoré sa môže tance naučiť, tak práve ono môže byť váš stretkársky tancmajster.
Deti a tanec
Dospelí ľudia dokážu pretancovať v pároch aj celý večer, a práve v tomto sa deti podstatne odlišujú od dospelých, keď tancujú: nehľadajú si navzájom konkrétneho tanečného partnera, aby sa ako pár pohybovali vedľa ostatných tanečných párov. Preto sa pri tancovaní eRko tancov vzdávame párových tancov. Tancujeme sami (napr. Akadu), v pároch, ale partnerov striedame (Belgický tanec), v kruhu (Palmový tanec), kde nikto nie je stredobodom. Ak aj niekto tancuje a nevie kroky ihneď, ale potrebuje si ich viackrát preopakovať, nevadí, vzájomne sa potiahneme.
Dôležitý je spoločný zážitok z tanca. Keď tancujeme s deťmi, stojí v popredí spoločná činnosť, radosť z pohybu a v neposlednom rade aj čaro hudby. Pritom môžeme obsiahnuť rôznorodosť v harmónii. Pretože aj keď tancujeme všetci podľa tej istej melódie tými istými krokmi, predsa má každý z nás svoj osobitý štýl, v ktorom sa pohybuje. A toto je na tancoch najzaujímavejšie. Deti netancujú len s jedným kamarátom, nikto nie je „out“, ale striedajú sa, zapojí sa i vedúci, ktorý deti motivuje. Práve pre tieto dôvody propagujeme eRko tance. Tak ako výber hier na jednotlivé stretko má svoju myšlienku, tak si i eRko tance držia svoju líniu a charakter.
Aj medzi deťmi nájdeme také, ktoré tanec obľubujú, ale i také, ktoré odmietajú tancovať. Neľakajte sa :). Je veľa dôvodov, prečo to tak môže byť. Môže to byť väčším počtom chlapcov na stretku. Prítomnosť chlapcov na stretku môže ovplyvniť obľúbenosť tancov alebo zapájanie sa do tancovania. Nenúťte ich. Ak máme čisto chlapčenské stretko, veľmi si nezatancujeme. Ak chlapci odmietajú tancovať v zmiešanom stretku, možno z toho vyrastú. Nájdime im nejakú užitočnú úlohu: DJ, strážca CD a pod.
Trápne a aj trápenie môže byť tancovanie na stretku pre niektoré vekové kategórie. Rešpektujme ich. V predškolskom veku je to inak. Deti obľubujú tanec, vyhľadávajú ho (aj chlapci), dá sa tancovať na akúkoľvek hudbu. Môžeme skúsiť jednoduché choreografie. Deti budú aj rady spolupracovať (držať sa za ruky, podávať si napr. loptu pri tanci, robiť vláčik). Pozor na ťažké choreografie a pohyby, ktoré deti v tomto veku nedokážu vykonať. Deti v tomto veku obľubujú ukazovačky, ktoré sú prvotinou tanečných
začiatkov. V mladšom školskom veku nastáva zlepšenie motoriky, obratnosti a je tu potreba pohybu. Môžu sa už vyskytnúť problémy so spoločnými tancami chlapci a dievčatá (držanie za ruky pri tanci), alebo už spomínané nezapájanie sa chlapcov do tanca. Tiež sa vyhýbame v tomto veku náročnejším choreografiám. V staršom školskom veku sa spolupráca medzi dievčatami a chlapcami zlepšuje. Ak chceme tancovať, treba vybrať aktuálnu hudbu, ktorá deti zaujme a nebude v nich vyvolávať pocit trápnosti.
Výber hudby
Výber rýchlej alebo pomalej hudby môže byť cielený. Chceš, aby sa deti „vybehali“, zabavili, vybili „baterky“? Zvoľ rezkú hudbu a tance. Daj pozor na bezpečnosť. Rozmysli si, čo ideš robiť po tejto rýchlej tancovačke. Určite by po takom tanci pokojná aktivita alebo modlitba nedopadla dobre. Vtedy si daj čas na upokojenie. Pomalá hudba a pomalý tanec nám pomôžu zrelaxovať sa po pohybových aktivitách. Vhodné sú napríklad pre deti, ktoré neradi športujú. Takto sa dostanú do pohybu iným spôsobom. Deti nikdy nenúťme do tanca. Zanietený tanečný vedúci je polovica úspechu dobrého eRko tanca.
Aktivity s hudbou a tancom na stretku
- Vedúci vyberie veľmi odlišné typy hudby: jemnú a pomalú, rýchlu a tvrdú. Povie deťom, aby sa zapojili do tancovania na tú, ktorá vyjadruje práve ich náladu. Zvážte, či sa vaše deti budú chcieť zapojiť do tancovania. Podľa toho aktivitu upravte a dajte zadanie deťom, aby sa postavili na tú hudbu, ktorá vyjadruje ich náladu. Aktivitou dosiahnete otvorenie témy o nálade.
- Znovu potrebujeme rôzne druhy hudby, napr.: hudba hodiaca sa na znázornenie stvorenia sveta. Deťom zadajte, aby znázornili počas púšťania hudby tanečné kroky, pohyb, ktorý by znázorňoval danú tému (stvorenie sveta), vedúci mení hudbu počas aktivity.
- Na stretku (len tak-pre zábavu, ako možnosť deti rozhýbať, vyrozprávať tancom nejaký príbeh,….).
- Na tábore (ako činnosť v prestávkach, ako stanovište na stopovačke, ako workshop…).
- Pri oslave (na zahájenie slávnosti alebo na záver).
- Okolo táboráka.
- Na detskej diskotéke (karnevaly, disko večer na tábore…).
- Na rodičovskom alebo predtáborovom stretnutí.
Pre Lusk 158 pripravili Zuzu Bartošová, Zuzka Čaučíková a Vanda Jankovičová.