Milí animátori, realizátori kampane MINIdigi v roku 2021,
úprimne Vám prajeme, aby ste mohli kampaň zrealizovať na osobných stretnutiach s deťmi. Ak Vám to však vzhľadom na pandemickú situáciu nebude umožnené, ponúkame Vám tipy a nápady ako využiť metodické materiály najmä formou online stretiek alebo na diaľku formou zaslania odkazov, príloh, či iných dokumentov v obálke do poštových schránok detí a ich rodín. Nepochybujeme o tom, že ste veľmi šikovní a kreatívni a že dokážete metodické materiály správnym spôsobom pretvoriť a ponúknuť zaujímavým spôsobom účastníkom Vašich stretnutí. Nech sú pre Vás nasledujúce tipy a nápady dobrou inšpiráciou.
Prajeme veľa radosti. Pozdravujú členovia MINIdigi tímu
1. deň: Úvodné stretko
Príprava na stretko
Ak máme tú možnosť, tesne pred MINIdigi týždňom alebo na jeho začiatku môžeme poslať deťom zo stretka obálku s pozvaním zapojiť sa do kampane (napr. formou vysvetľujúceho listu), náramkami, leporelom a vytlačenými prílohy jednotlivých dní. Rovnako tak aj materiály pre rodiny na MINIdigi týždeň.
Úvodná scénka
Odporúčame využiť formou natočenia videa alebo tak, že Mini a Digi budú dvaja animátori, ktorí ale budú za jedným počítačom (nakoľko sú Mini a Digi súrodencami).
Na diaľku: Scénku môžeme upraviť do formy príbehu a poslať ho v pošte.
Úvodná modlitba
Modlitba sa nachádza na leporele (odporúčame ho vložiť do pošty). Môžeme sa ju na úvod online stretka pomodliť.
Na diaľku: V liste môžeme deti vyzvať, aby sa túto modlitbu modlili počas celého MINIdigi týždňa.
Zoznamovačka
Odporúčame zaradiť iba jednu z ponúkaných. Ak sa neviete rozhodnúť, náš tip je zoznamovačka č. 1.
Hodiny
Môžeme sa formou diskusie krátko pozdieľať o aktivitách, ktoré robíme po škole. Odporúčame využiť otázky z metodických materiálov.
Tip pre starších: Môžeme využiť aplikáciu Mentimeter, kde budú písať, čo všetko robia, čomu sa venujú, atď. Taktiež sa môžeme pozdielať, čo je najmenšie/najväčšie a kde sa nachádzajú digitálne technológie.
Tip pre mladších: Môžeme využiť len otázky z metodických materiálov na krátku diskusiu.
Digitálny audit
Spolu sa viac porozprávame a rozoberieme si len digitálne technológie, ktoré nám zaberajú nejaký čas z nášho dňa.
Tip pre starších: Každý sám sa zamyslí nad tým, kde a koľko času/hodín/minút trávi s digitálnymi technológiami, Môžeme použiť tabuľku z metodických materiálov. Po spočítaní, môžeme využiť funkciu Ankety na ZOOM (prípadne spraviť niekde inde), kde zahlasujú koľko času trávia s digitálnymi technológiami. Môžeme vyzvať niekoho, aby povedal, aké mal výsledky, čo má zapísané. Nasledovať môže krátka diskusia s otázkami, ktoré sú v metodických materiáloch.
Tip pre mladších: Odporúčame využiť WhiteBoard, resp. zdieľanú obrazovku. Pri diskusii s deťmi budeme spoločne písať na zdieľanú obrazovku WhiteBoard-u, čo všetko robíme na digitálnych technológiách. Využiť môžeme otázky z metodických materiálov. Deti k jednotlivým činnostiam môžu pripisovať čiarky. Spoločne potom sčítame, kde máme najviac čiarok a kde trávime najviac času. Túto aktivitu môžeme zrealizovať aj iným kreatívnym spôsobom. Cieľom je, aby sme sa spoločne porozprávali o tom, čo robíme s digitálnymi technológiami a na čo ich využívame.
Kvíz
Kvíz môžeme pripraviť formou Kahoot kvízu alebo prezentácie.
Na diaľku: Kvíz môžeme deťom poslať v tlačenej forme a odpovede nám môžu zaslať poštou, mailom, či SMSkou, napr. 1A, 2B, 3C…
Tajomstvá ukryté vo zvitkoch
Výzvy a tipy nájdu deti na leporelu. Môžeme si na stretku predstaviť výzvy na týždeň a každý si môže jednu vybrať a zapísať do leporela. Rovnako tak si deti môžu vybrať jeden tip z prvého dňa a napísať si ho na leporelo. Ak máme viac času, môžeme deti vyzvať, aby sa podelili o to, čo si vybrali.
MINIdigi náramky
Môžeme deti vyzvať, aby si náramok vybrali z obálky a nasadili si ho. Nezabudnime im vysvetliť jeho význam.
Na diaľku: Deťom necháme v pošte odkaz, aby si v prvý deň náramok nasadili a nosili ho počas celého týždňa. Môžeme pridať vysvetlenie o jeho význame.
Krabička
Online stretko/Na diaľku: Môžeme odporučiť deťom a ich rodinám, aby si ju spravili doma, ako rodinnú krabičku.
Záverečná modlitba
Modlitbu vieme uskutočniť aj online. Obrázok mobilu môžeme deťom poslať v pošte alebo ich vyzveme ešte pred začiatkom stretka, aby si mobil doma vyrobili/nakreslili na papier.
2. deň: Moja rodina
Príprava stretka
- dáme deťom info, aby si vopred zabezpečili a pripravili malý tanierik (alebo vrchnák zo zaváraninového pohára), vatové tampóny (alebo tenkú vrstvu vaty, ktorou sa tanierik/vrchnák vystelie) a semienka žeruchy
- poprosíme deti, aby si na stretko prizvali niektorého člena z ich rodiny (príp. môže tento člen rodiny dostať pozvánku na stretko vyrobenú dieťaťom alebo animátorom = elektronická pozvánka)
- pripravíme si Whiteboard (cez Zoom)
Motivácia a zdieľanie
Na úvod stretka pripravíme scénku a ponúkneme priestor na zdieľanie sa o MINIdigi výzve.
Variant 1 – na stretku sú dvaja animátori, ktorí predstavujú Mini a Digiho.
Variant 2 – ak je na stretku len jeden animátor, vyberie si postavu, ktorú bude predstavovať (Mini alebo Digiho).
Variant 3 – deťom sa pustí video z YouTube, na ktorom uvidia hádku súrodencov Mini a Digiho.
Modlitba
Dá použiť aj tá, ktorá je v metodických materiáloch.
Uvedenie témy stretka
Príbeh rodiny Munkovcov môžeme predstaviť pomocou krátkej prezentácie alebo prerozprávania. Omaľovánku môžeme deťom poslať do poštovej schránky.
Zasaďme žeruchu
Počuli sme zaujímavé svedectvo života v rodine a videli sme, že viera v nás musí dozrievať. Aby viera rástla, treba sa starať o našu dušu. My si teraz urobíme aktivitu, pri ktorej sa tiež budeme musieť o niečo starať. Budú to semienka žeruchy, ktoré si zasadíme.
- tanierik vystelieme vatou
- na vatu nasypeme semienka žeruchy
- vatu namočíme – zalejeme vodou tak, aby bola vata mokrá, ale aby semienka neplávali vo vode
- vatu udržiavame mokrú/vlhkú
- tanierik umiestnime na parapet
Môžeme každý deň pozorovať, ako žerucha krásne a pomaly rastie. Takto v nás rastie aj viera a Božia milosť, keď sa každý deň staráme o našu dušu. Keď ju zalievame modlitbou, keď sme vo vate lásky našich rodičov, súrodencov či priateľov a keď ju necháme na slnku Božej prozreteľnosti.
Hymna
Môžeme zazdieľať obrazovku s videom z YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=zFodT0QEhEo
Spolu si ukazovačku zaspievame aj ukážeme.
Ak je to možné, natočíme naše stretko pri tejto ukazovačke, aby sme si z toho mohli urobiť krásny zostrih.
Desatoro
Podľa pokynov v materiáloch. Môžeme si spoločne sformulovať desatoro nášho stretka. Veď aj v eRku sa snažíme správať sa k sebe navzájom ako v dobrej rodine.
Domáci rodinný oltár
Na 3 minúty si vypneme kamery a počas tohoto času (napr za sprievodu vhodnej hudby) bude úlohou detí postaviť oltár u seba doma z čohokoľvek, čo uznajú za vhodné. Po troch minútach animátor vyzve deti, aby si kamery zapli a ukázali, čo vytvorili. Každý môže stručne opísať, čo pripravil (a prečo).
Záverečná modlitba
Namiesto komixovej modlitby, odporúčame zaradiť modlitbu podľa nasledovného postupu. V rámci záverečnej modlitby animátor zazdieľa Whiteboard. Všetci si vypneme mikrofóny a animátor zadá úlohu: nakreslíme, čo by podľa nás malo byť na našom stretkovom modlitebnom oltári. Deti môžu kresliť napr. kríž, sviece, Bibliu, relikvie, obrázky svätých, modlitebné knižky, sochy, ikony…
Animátor vlastnými slovami v rámci tejto záverečnej modlitby poďakuje Bohu za dar spoločenstva, ktoré sa prejavilo aj v spoločnom diele tohto online modlitebného miesta, ktoré sme si spoločne vytvorili.
Animátor si môže obrázok uložiť a použiť ho v rámci modlitieb aj na ďalších stretkách.
Tip na obohatenie stretka
Na stretko si môžeme prizvať aj niekoho z rodiny. Ak sú na stretku prítomní rodičia alebo starší súrodenci, môžu povedať, ako sa dostali k viere.
Alternatíva 1: Ak na stretku rodičia (starší súrodenci) prítomní nie sú alebo nechcú rozprávať, môžeme deťom pustiť video, na ktorom bude zostrih rôznych svedectiev rodičov či starších animátorov eRka, ktorí budú rozprávať o tom, ako ich členovia ich rodiny priviedli k viere.
Alternatíva 2 (najmä pre starších): Môžeme o téme svedectva viery zo strany rodičov či starších súrodencov diskutovať s deťmi na stretku.
Tip na obohatenie stretka pre starších
Animátor môže dať deckám tip, aby si vo voľnom čase vytvorili rodinný rodokmeň https://www.myheritage.sk/.
3. deň: Moji kamaráti
Príprava stretka
- základov priateľstva môže byť aj menej (podľa možností)
- namiesto predmetov si môžeme zvoliť napríklad online nálepky, resp. obrázky (napr. v jamboarde) alebo si pripraviť prezentáciu, ktorú je potrebné si pripraviť dopredu
Motivácia a zdieľanie sa, úvodná modlitba, uvedenie do stretka
Môžeme uskutočniť aj online formou. Pri scénkach odporúčame, aby Mini a Digi boli za jednou obrazovkou tak ako pri úvodnom stretku.
Rýchlopoháre
Každé dieťa si doma vyznačí štart (napr. papierovou páskou) a cieľ svojej dráhy v dĺžke podľa dohody a následne štafetu v rámci skupinky. Pomyselný štafetový kolík si môžeme odovzdať zakričaním mena, ako aj reakciou (napr. like). Vedúci stopuje čas skupiniek.
Do pozornosti dávame aj tieto dve webové stránky, kde si deti pomocou programovania môžu upevniť spoluprácu a vyskúšať si zadávanie príkazov a orientáciu v (online) priestore Bee-Bot Online (terrapinlogo.com) alebo https://www.viemeprogramovat.sk/.
Plánovanie spoločného času
Aktivitu môžeme zrealizovať cez Whiteboard v aplikácii ZOOM alebo jamboard.
Staraj sa o priateľov
Animátori majú viacero možností:
- nahrať dopredu video,
- nahrať dopredu audio,
- zahrať live scénku,
- vyzvať deti, aby prečítali scenár.
4. deň: Moje tvorivé talenty
Príprava na stretko
Deti pred stretkom informujeme o tom, čo si majú na stretko pripraviť.
Zdieľanie
Zdieľanie môžeme uskutočniť aj online formou. Dá sa použiť aj to, ktoré je v metodických materiáloch.
Modlitba
Dá použiť aj tá, ktorá je v metodických materiáloch.
Výroba hudobného nástroja
Výroba hudobného nástroja môže ostať nezmenená, keďže deti si dokážu vytvoriť hudobný nástroj aj doma.
eRko songy a tanec zo stuhou
eRko songy by mohli prebiehať, tak že budeme zdielať obrazovku s textom piesne a deti môžu spievať poprípade tancovať.
Písanie spoločného príbehu
Odporúčame zmeniť na hru Tichá pošta https://garticphone.com/cs Rozdelíme deti do skupiniek, pošleme deťom do chatu link s vytvorenou hrou, deti sa popripájajú a môžeme začať. V prvom kole píšeme nejaké slovo alebo vetu, v druhom kole to zase kreslíme, v treťom kole pomenúvame to čo sme nakreslili….
Je to zaujímavá aplikácia. Ak by ste ju chceli zaradiť do svojho online stretka, odporúčame Vám, aby ste si ju najskôr vyskúšali v spoločenstve animátorov alebo iných priateľov.
Príslovia a porekadlá pantomíma
Deti môžu pantomimicky zobrazovať príslovia a porekadlá za pomoci kamery cez online stretko. Keby boli nejaké ťažkosti nemusia znázorňovať pantomimicky, ale len za pomoci slov. Čiže budú objavovať dar reči alebo využijú kreativitu a môžu kresliť. Záleží na technickej zdatnosti animátora a detí či budú kresliť doma na papier a ukazovať cez kameru alebo môžu využiť zdieľanie obrazovky a na prázdny hárok kresliť ostatní hádajú. Môžeme aktivitu prispôsobiť ešte tým, že deti nemusia znázorňovať príslovia a porekadlá, ale môže to byť čokoľvek iné čo by sa im zdalo vhodnejšie.
5. deň – Moje športové talenty
Príprava na stretko
Ku stretku je potrebná príloha ,,Zberačka”, ktorú si stiahnete na tomto linku: https://drive.google.com/file/d/1ZkSZ8rcFkOf6dI9IgsdE0JEfzwo8OOoe/view?usp=sharing
Zdieľanie
Môžeme uskutočniť aj online formou. Dá sa použiť aj to, ktoré je v metodických materiáloch.
Modlitba
Dá použiť aj tá, ktorá je v metodických materiáloch.
Uvedenie do témy
Rozcvička Papamola – zapneme hudbu, niekto z animátorov precvičuje a deti po ňom opakujú.
Športová pantomíma
Jeden z animátorov do súkromnej správy napíše jednému dieťaťu šport a pomocou pantomímy (nemôže nič hovoriť, ani vydávať zvuky) bude ukazovať daný šport ostatným deťom. Ukazuje vždy jeden a ostatné deti hádajú. Môžeme si určiť aj čas, napr. 1 minútu. Kto uhádne, ide ukazovať ďalší šport. Môžeme sa aj stále dokola striedať.
Zberačka
Úlohou každého dieťaťa bude, aby čo najskôr priniesol všetky veci na zozname (príloha zberačka). Vyhráva ten, ktorý prinesie všetky veci zo zoznamu a bude najrýchlejší. Je dobré, aby animátor prílohu zdieľal aby ju všetky deti videli.
Skákačka
Úloha bude jednoduchá. Začneme spolu skákať na jednej nohe, vyhráva ten, kto vydrží skákať najdlhšie. Pravidlom je, aby sa skákalo vždy na tej istej nohe.
Záverečná modlitba
Môžeme použiť modlitbu o Olympijských hrách z metodických materiálov.
Hodnotiace stretko kampane MINIdigi
Príprava na stretko
Pripravíme si prezentáciu/video z fotiek z týždňa, hodiny a tabuľka z úvodného stretka.
Deťom pošleme poštou alebo mailom na vytlačenie: vzor smajlíkov, Príloha 18-Zrkadlo mladší, Príloha 19-Zrkadlo starší, Príloha 20- zvitok, ktorý bude označený upozornením, že otvoriť ho môžu až v posledný deň, Príloha 21-Makety panáčikov.
V priebehu celého stretka je potrebné klásť väčší dôraz a vyhradiť viac času na aktivity, ktoré sú zamerané na hodnotenie celého týždňa, aby sme prostredníctvom tohto stretka získali od detí spätnú väzbu a zároveň deti povzbudili žiť MINIdigi aj naďalej.
Motivácia a čas zdieľania o tipoch
Zdieľanie môžeme uskutočniť aj online formou. Deti predvádzajú cviky pred kamerou, pričom sa ostatní snažia cvik napodobniť.
Úvodná modlitba
Dá sa použiť tak, ako je v metodických materiáloch. Leporelo majú deti už z predchádzajúcich dní.
Zhodnotenie týždňa
V úvode týždňa vyzveme deti, aby počas týždňa fotili aktivity, ktorým sa venujú a posielali nám ich – pred hodnotiacim stretkom pripravíme prezentáciu/video zo zaslaných fotiek, aby sme si mohli s deťmi prezrieť, ako sme doma trávili čas navyše (každé dieťa môže stručne opísať svoju aktivitu, keď bude na rade jeho fotka).
Môžeme si pripraviť prezentáciu/plagáty s aktivitami, ktoré sme počas týždňa s deťmi vykonávali. Deti si nakreslia smajlíkov na papier/vystrihnú vytlačených smajlíkov, ktoré im pošleme a postupne pri jednotlivých aktivitách ich ukazujú pred kamerou (jednotlivé reakcie si môžeme zapisovať alebo robiť screenshoty obrazovky).
Tip pre starších/technicky zdatnejších: Hodnotenie smajlíkmi môžeme uskutočniť cez aplikáciu Mentimeter, kde výsledky ostanú aj uložené
Osobný audit
Pošleme vytlačené zrkadlá/dokument, ktorý si deti vytlačia alebo ich ich pošleme v obálke do poštovej schránky. Následne si deti svoje zrkadlá vypĺňajú a porovnávajú s hodinami zo začiatku týždňa – do pozadia môžeme pustiť hudbu. Pri menších deťoch je vhodné vybrať len niektoré otázky zo zrkadla a porozprávať sa s nimi o zmene v trávení voľného času počas MINIdigi týždňa.
Zvitok
Tip pre starších: Úlohou je vytvoriť nápis MINIdigi z tiel pred kamerou. Jeden animátor ostatných naviguje, aby pomocou rúk vyskladali jednotlivé písmená a následne spraví screenshot. Keď sa jednotlivé screenshoty poskladajú, vytvorí sa nápis MINIdigi.
Tip pre mladších: tvorba príbehu s odkazom – animátor určí začiatočné slovo, ktoré súvisí s MINIdigi (napr. technológie, MINIdigi, obrazovky, online, offline a pod.). Určí sa zapisovač a poradie detí. Príbeh tvoríme tým, že každý povie jedno slovo, keď príde na rad. Zapisovač všetky slová zapisuje v danom poradí. Nad slovami sa netreba dlho zamýšľať, úlohou je povedať slovo čo najrýchlejšie. Po určenom časovom limite zapisovač prečíta príbeh, ktorý vznikol. Pravdepodobne vznikol nezmyselný a vtipný príbeh, z ktorého sa ale posnažíme s deťmi vytiahnuť aj dôležitý odkaz, ako žiť MINIdigi aj počas roka.
Deti si môžu otvoriť zvitok, ktorý im pošleme pred stretkom (tento zvitok deti nemajú na leporele).
Záverečná modlitba vďaky
Svoje vďaky a zážitky kreslíme spoločne na obrazovke (napr. cez Whiteboard, Jam a pod.) alebo každý si svoje postavičky vyfarbí doma a pri modlitbe sa vyskladajú pred kamerou tak, aby sa držali za ruky, čím naznačíme, že môžeme byť spolu aj na diaľku.
Zakončenie
Na rozlúčku si môžeme spraviť spoločnú fotku – screenshot obrazovky.