Milý eRkokamoš, milá eRkokamoška,
plánujeme vydať novú príručku o hrách, ktorá by mala byť k dispozícii v eRkoshope na letných Základných kurzoch (prihlasovanie https://erko.sk/zakladne-kurzy-2019/) i na CSE v Ružomberku (prihlasovanie https://erko.sk/cse/). Vyzývame Ťa k tomu, aby si sa stal jej spolutvorcom. Určite poznáš nejakú hru, ktorú sa s deťmi radi hráte na stretká, či táboroch. Pošli nám ju! Ideálne cez formulár alebo mailom na vladko@erko.sk do 23. mája. Zo všetkých prispievateľov vyžrebujeme troch, ktorí dostanú novú príručku darom ako poďakovanie. Špeciálne poďakovanie však príde každému, kto si nájde čas, aby nám poslal nejakú hru.
Hra sama o sebe je dôležitou súčasťou našich stretiek, táborov či akcií s deťmi i s animátormi. Cez hru sa učíme zručnostiam, nadobúdame nové skúsenosti, vedomosti, či zážitky. Rád sa hrám je aj jednou zo základných hodnôt eRka. Čas, ktorý stráviš uvažovaním nad hrou, ktorou môžeš obohatiť ostatných eRkárov, využi aj na zamyslenie sa nad touto hodnotou. Nasledujúce riadky pre čitateľov LUSKu 166 pripravil o. Michal Škulka.
Rád sa hrám
„Čo je v pozadí hry, keď nás – tak deti, ako aj dospelých – tak priťahuje? V pozadí väčšiny hier stojí zaujatie. Radosť z tohto zaujatia dolieva olej do ohňa vášne zvanej hra.“ Jaro Křivohlavý – Není radost jako radost.
Ako máme porozumieť tomu, ak má niekto záľubu v hrách? Môže nám k tomu pomôcť prípad, keď máme hlad alebo smäd. Keď som hladný a môžem sa najesť, alebo som smädný a môžem sa napiť, prináša mi to potešenie. Zdá sa, že podobne je to i pri hrách. Hoci nie sú tak životné dôležité ako jedlo alebo nápoj, predsa len nám prinášajú niečo, čo je nám milé a príjemné. Prinášajú nám radosť, zaujatie a zisťujeme, že stojí za to, venovať hre čas. Súvis medzi hrou a radosťou môžeme vidieť už v samotnom názve hodnoty „Rád sa hrám“. Hra je teda činnosť, ktorú robíme radi, tešíme sa z nej, sme pri nej spontánni.
Pápež František podobne dáva do súvisu hru s radosťou: „Dieťa má právo hrať sa a súčasťou vzdelávania je naučiť deti hrať sa, lebo hrou sa učí socializácii a radosti zo života.“ (Videoposolstvo Globálnemu vzdelanostnému fóru v Dubaji z marca 2016)
Učme sa od svätého Jána Bosca
Keď píšem tieto riadky, akurát sedím v kaplnke u saleziánov v Košiciach, pozerám na obraz dona Bosca a uvažujem nad tým, ako nádherne dokázal prepojiť hru s radosťou. Sedím, počúvam žalmy a rozmýšľam nad tým, ako radosť, láskavosť a veselosť v hre v jeho systéme úzko súvisí s tým, ako ja sám žijem hodnotu „Rád sa hrám“.
Svätý don Bosco nám ukázal, že kde je hra, tam je radosť, a kde je radosť, tam nemôže byť hnev, nepriateľstvo, nenávisť, egoizmus, či hriech. Svätý Don Bosco tvrdil, že ak by hra mala len jediný účinok, a to prinášanie radosti, aj to by stačilo k tomu, aby sme ju zaradili medzi výchovné prostriedky, lebo radosť sama vytvára zdravú klímu, v ktorej sa darí všetkým čnostiam.
Svätý Don Bosco nás učí, že hra sa môže stať školou mnohých čností, prostriedkom veľmi jednoduchým a prirodzeným na cvičenie sa v poctivosti, čestnosti, spolupráci, disciplíne, úcte voči protivníkovi a skromnosti. Cvičí nás v pokoji pri hre, dokonca aj pri prehre, pretože aj život prináša prehry, ktoré treba vedieť s pokojom prijať. Zoznam čností, ktoré možno pri hre rozvíjať je mnoho a je umením animátora, vniesť ich do hry.
V neposlednom rade nám odporúča do hry pridať láskavosť k deťom, ktoré vedieme: “Keď vidia, že ich máte radi v tom, čo sa im páči, keď sa zúčastňujete na ich detských záľubách, naučia sa vidieť lásku aj v tých veciach, ktoré sa im páčia menej, ako napr. štúdium, poriadok, sebaovládanie…“ (List z Ríma)
Ako žijem hodnotu Rád sa hrám
Prečo mi nerobí problém zaradiť hodnotu „Rád sa hrám“ do svojho programu? Pretože hra mi prináša radosť a môžem pri nej zažiť dobrodružstvo. Ak sa hrám, nejde mi v prvom rade o výsledok, ale stačí mi radosť a spoločná zábava, ktorý pri nej zažijem. (Ako to rád zvyknem vravieť: “Nie je dôležité vyhrať, ale prežiť tú hanbu.“ J) Môžem si v nej oddýchnuť od výkonov, ktoré sa odo mňa očakávajú na každom kroku, môžem pri nej vypnúť, môžem sa pri nej odreagovať.
Hra mi prináša radosť a aj vďaka tomu môžem zažívať, že radosť má byť pilierom môjho života. Aj vďaka radosti z hry zažívam, že animátori a deti naplnené radosťou sú slnkom našich stretiek. Sv. Otec František nám odporúča, že musíme urobiť všetko pre to, aby deti zostali radostnými, pretože radosť je ako dobrá pôda. Radostná duša je ako dobrá zem, ktorá dáva dobrý rast životu, s dobrým ovocím.
Rád sa hrám, lebo mi to často uľahčuje vytvoriť vzťahy a prehĺbiť ich. Rád sa hrám, lebo v hre môžem prežiť dobrú náladu a nefalšovanú radosť a spájať vážnosť s veselosťou a ako to spomína Hugo Rahner: “Dobrá nálada a nefalšovaná veselosť človeka, keď sa hrá a keď spája vážnosť s veselosťou, to je jav náboženský.“
Gilbert Keith Chesterton tvrdil, že dospelí sa už nehrajú s hračkami. Nie je to však z nedostatku času, ale preto, že je to oveľa namáhavejšie a vyžaduje to oveľa väčšie sústredenie než ich každodenné povinnosti a starosti.“
Aj keď nás vymýšľanie a realizácia hier na stretkách či na táboroch stojí veľkú námahu, nebojme sa venovať tomu svoj čas, sústredenosť, nebojme sa odovzdať druhým radosť.
Prajem vám všetkým to, čo povedala svätá Matka Tereza: „Možno nebudeme mať čo dať, ale vždy budeme schopní darovať radosť, čo prúdi zo srdca, ktoré miluje Boha.“